Uważność, inaczej mindfulness, to słowo, które coraz częściej możemy spotkać w tekstach psychologicznych czy poradnikach udanego życia. Oznacza umiejętność skierowania uwagi na to, co dzieje się w danej chwili, zarówno wokół nas, jak i w naszym ciele oraz umyśle.

Jak stać się uważnym?

Co daje nam uważność?

Uważność zapewnia większy dostęp do naszych emocji oraz stanów fizjologicznych. Ułatwia przejście w świadomy sposób z poziomu napięcia na poziom relaksacji, który wpływa na zdrowie i czynności umysłowe.

Czy i dlaczego warto być uważnym na innych i siebie?

Zauważ, że kiedy robimy kilka rzeczy równocześnie, stajemy się mniej efektywni, popełniamy błędy, zapominamy, gubimy siebie i różne przedmioty. Kiedy zaś jesteśmy uważni, wszystko wokół jakby zwalnia, porządkuje się i daje ogarnąć. Przytomność umysłu nie jest jednakże tak oczywista, jak by się mogło wydawać.

Co to jest mindfulness?

To praktyka polegająca na ćwiczeniu umysłu w celu zachowania dobrego zdrowia, zwiększenia energii życiowej, oczyszczenia umysłu i rozwinięcia współczucia, cierpliwości czy innych pożądanych cech. Osoby praktykujące medytacje najczęściej traktują ją po prostu jako sposób na redukcję stresu i wyciszenie.

Jak możemy praktykować uważność?

Najlepszym sposobem rozwijania uważności jest regularne praktykowanie ćwiczeń. Mają one formę medytacji. Badania pokazują, że spędzanie w taki sposób regularnie chociaż kilku minut w ciągu dnia dobrze wpływa na zdrowie, równowagę psychiczną, relacje z innymi i mózg.

Jak nauczyć dziecko uważności?

Trening uważności dla dzieci jest często związany z nauką medytacji, choć nie jest to konieczne. Medytacja może, choć nie musi być związana z religią. Zatem medytacja nadaje się zarówno dla osób wierzących, jak i niewierzących. Medytacja zawsze jest związana albo z religią, albo z kulturą.

Jak medytować mindfulness?

Medytacja Mindfulness jest praktyką polegającą na intencjonalnym skupianiu się na chwili obecnej oraz jej akceptowaniu. W tej praktyce skupiamy się na doznaniach cielesnych, myślach oraz emocjach, ale co ważne praktykujemy sposób obserwacji wolny od osądzania.